

Margaret Mitchell: Elfújta a szél
1937-ben jelent meg az első kiadás, és ugye az amerikai polgárháború idején játszódik a cselekmény. Tényleg furcsának tartom, hogy Scarlett kapcsán beszéltek és beszélnek mindenről (erőről, önzésről, kitartásról, tévutakról), csak éppen az alkoholizmusáról nem. De persze, ez akkor is tabutéma volt, most is az. Scarlettnek – aki sokszor úgymond férfiatlanul viselkedik – az apja lesz a példa. Akkor iszik először tökedényből whiskyt, mikor hazatért a háború vége felé a feldúlt Tarára. És ahogy látjuk: az erős ital gyógyít, el tudja ragadni halott anyjának emléke, és az élet szörnyűségei elől. Azt látja: az ital megoldás. És később így is nyúl a pohár felé. Később, a háború vége felé, a rettegés éveiben kezd el komolyan (és titokban persze) napi szinten inni. Terhesen is. „Mikor késő alkonyatkor hazatért, lucskosan az esőtől, sajgó háttal és karral a hosszú órákon át tartó kocsiban ülés után, semmi más nem tartotta fenn, csak a gondolat, hogy otthon, az asztala fiókjából előveheti majd az üveget, amit gondosan elzárt Mammy szeme elől.”
Ki is fejti a szerző, hogy senkinek nem jutott az eszébe, hogy baj lehet, mert elképzelhetetlennek tartották, hogy egy úrinő (egyáltalán egy nő!) az italhoz nyúljon. Léteztek ugyan szánalmas roncsok, italtól őrjöngő őrültek, jegyzi meg a narrátor, de azt ugyanúgy kezelték, mint a tébolydába zárandó betegeket. Érdekes belegondolni, hogy a mai napig szégyen és megvetés övezi az ivó nőt, míg a férfivirtusba bőven belefér még a legszélsőségesebb és legundorítóbb megnyilvánulás is… Számomra az is megdöbbentő, hogy én magam is visszataszító levelek és üzenetek tömegét kapom a mai napig, ritkán felejtik el egy-egy cikkem alatt megjegyezni, hogy egy alkoholista nekik ne dumáljon. És felteszem, a kedves kommentelők között akad, aki azért megissza a magáét.
Elekes Dóra: A mutter meg a dzsinnek
Csimota, 2015, Kun Fruzsina illusztrációival
Nem történik semmi különös, élik az életüket ketten, a papa ugyanis már megpattant az életükből, nyilván nem bírta az örökös bonyodalmakat. A kislány anyja, Ilike nem harsány és nem agresszív részeg. Olykor nevetős, olykor könnyelmű, nem az az odacsapós, botrányozós fajta. Még akkor sem, amikor elragadják a dzsinnek. Az idő – és a tárdzsinn például, hogy elfeledkezzék a lányáról, hogy elrepülhessen valahová máshová. A legszívszorítóbb az a természetesség, ahogy a kislány beszél. Ahogy elfogadja a saját valóságát, és ebben próbál boldogulni. Soha nem felejtem el, mikor annak idején (talán tizenkét éves lehetettem) meséltem egy felnőttnek, hogy milyen viccesek nálunk a szombat délelőttök, mert mindig sokan hevernek nálunk, és a drogériában már gyorsan adják nekem a gyomorport, és a boltban be van készítve a sok-sok sör – direkt nekünk. Hogy ennyire szeretnek minket a környéken. És a családi barát elhűlve nézett rám. Hogy nekem ilyen magától értetődő, hogy piáért és másnaposság elleni szerekért ugrasztanak délelőtt és ezt még szépnek is találom?! Hát igen, természetes volt, mert ebbe nőttem bele. És ha nem találom meg benne a jót, talán nem bírom elviselni. A könyv megütő (és nagyon személyes) tapasztalata számomra az, hogy az alkoholista szülők gyermekei mintha egész életükben csak boldogulni akarnának. És nem hinnék el, hogy nekik is jár – igenis – a boldogság. A könyv a megjelenésének évében az év gyerekkönyve lett.
Gerlóczy Márton: Elvonókúra
Scolar, 2016
Az Elvonókúra érdekes könyv: egyszerre naplószerű munka, a szerző ugyanis mániákus alapossággal, napra nap jegyzetelve követi egy józanodni vágyó ember életét, másfelől persze irodalom. De tudni kell hozzá, itt a szöveg tíz körömmel kapaszkodik a valóságba. Márczy Lajos – a szerző alteregója – ugyanis a megírást megelőző évben valóban együtt volt a szigeten a hősével, aki valóban igyekezett megszabadulni a szenvedélyétől. (Veszélyes vállalás volt ez – mondtam utólag Marcinak –, kemény dolog kísérletezni, a hirtelen megvonástól akár delirium tremens is lehetett volna a vége…) És örök tanulság: soha, de soha ne vegyük magunkra ezt a terhet. Mert a barát, a hozzátartozó – főképp, ha nem járt utána, nem készült fel – nem tud segíteni.
Így történt a szereplőkkel is: „Legsötétebb álmaimban sem gondoltam volna, hogy a Pincér képes lesz ugyanolyan mélységekbe süllyedni a szigeten, ahová ezen a napon süllyedt, miután azt mondtam neki, hogy egy szavát sem hiszem, hogy azt csinál, amit akar, engem már nem érdekel, nem gondoltam volna, hogy mindez visszafelé sül el, és akár egy tűzparancs, szabadjára engedi lelkének sötét hadseregét. Abban, hogy azt mondtam neki, egy szavát sem hiszem el, nem egy barát tanácsát, hanem egy barát szemrehányását, egy barát elvesztésének kockázatát vélte felfedezni, amitől ijedtében megrántotta a gázkart, bele kellett húzzon, mert a másik irány, a szembesülés iránya még nagyobb energiák mozgósítását igényelte volna, márpedig valamelyik irányba egy ilyen kijelentést követően mindenképpen mozdulnia kellett. És a trópusi meleg ölelése helyett egyhamar az alkohol karjaiban találta magát, s vadul szopni kezdte tőgyét.” A könyv csodálatosan járja végig a stációkat, és ehhez a szerző addiktív formát talált, saját bevallása szerint egy részeg könyvet írt. Tényleg nem lehet abbahagyni az olvasást, mész tovább, épp úgy, ahogy a beteg is kikéri mindig a következőt…
Malcolm Lowry: Vulkán alatt
Európa Könyvkiadó, 1973
Ez a kegyetlen és költői könyv az alkohollal való hiábavaló küzdelemről. A története 1938-ban játszódik, Halottak napján, Mexikóban. A főszereplő, Geoffry Firmin exkonzul menekül a világtól, a valóságtól, menekül önmagától, bele az italba, ám onnan is ki kellene menekülni, mert a vége mindig a csömör, az önutálat, az undor. Persze a külvilág adja a muníciót a viszolygáshoz: színésznő felesége elhagyta, ráadásul sodródik minden a háború felé. Tudjuk: a beteg mindig talál indokot, és minden segítség kevés lesz. Nem csoda, hogy az önsorsrontó barátnőm önigazolást talált ebben a kínzóan ábrázolt önsorsrontásban, mintegy felmentést adva magának. És előkészítve a véget. Belelátni enged a könyv az alkoholbeteg fejébe, kínoz. Nehéz olvasni, gyötör, mint a másnaposság.
Per Olov Enquist: Egy másik élet
Európa, 2011
„Mindig van valami, ami jobb a halálnál” – hirdeti ez az önéletrajzi munka. És ezzel azt is, hogy érdemes, hogy lehet újjászületni. Azt igazándiból nem tudjuk meg, miként lett a szerző alkoholista, ahogy én látom, egyszerűen belesodródott. Otthonról nem kapott mintát arra az életre, ami az övé lett (kis faluból jött, ahonnan az ősei közül senki el nem ment, még csak utazásokra sem), és rászakadt a hírnév, amivel nehéz mit kezdeni… De lehet kapni egy új, egy másik életet. Ami nem elfeledett évekből és nem elhazudott érzésekből áll. Amit megértünk és nem csak átzuhan rajtunk. Amit józanul nézhetünk.
Felépülő alkoholbetegként ez a legnehezebb: a tisztán látás. A szembesülés. És – szintén saját érzés is – annak elfogadása, hogy így volt, ez volt, sokat vesztettem, sok minden elfutott mellettem, sokakat bántottam (elsősorban magamat), de tovább KELL menni. És ha más nem adja meg, kitartó józanságunkkal mi magunknak megadhatjuk magunknak a feloldozást. Hiszem, hogy a józan élet kulcsa az önismeret és az önszeretet. Mindkettő tanulható. És sosincs későn.
A fejléckép Wavrik Gábor munkája.