
Naivitás lenne azt hinni, hogy külföldön sokkal népszerűbbek a politikusok, vagy hogy a választási kampány mentes lenne az indulatoktól. Ennek ellenére korábban Nyugat-Európában élő kollégánk szerint a különbségek igenis markánsak. “Svájcban és Németországban is acsarkodnak a politikusok választások előtt eleget, de mivel teljesen más a politikai kultúra, nem mennek ölre – meséli Kinback Szilvia. – A küzdelem alapja az érdemi vita, nem pedig egymás démonizálása. Egyik országban sem kedvelik különösebben a politikusokat, de sok helyen azért jobban tisztelik őket, mint itthon. Ez érthető, hiszen a kampányokat ritkán hegyezik ki ennyire az érzelmekre. Ráadásul – a német nyelvterületen például – teljesen más az értékrend és a mérce is, aminek a kinti politikusok nagyjából meg is felelnek. Hamburgban a parlament elnöke például azért mondott le, mert a hóesést követően az ő utcájában takarították el elsőnek a havat. Azokat, akik politikailag bármilyen szempontból inkorrektek, azonnal kiveti a társadalom és a média is. Elég, ha a szintén német védelmi miniszterre, Karl-Theodor zu Guttenbergre gondolunk, aki szégyenében egyenesen Amerikáig kullogott, miután kiderült, hogy a doktorijának nagy részét nem ő írta. Itthon mindkét eset, de különösen a hamburgi szinte elképzelhetetlen. A franciák vérmérséklete már közelebb áll a mienkhez, de a politika biztosan nem gyűrűzik be a családok életébe olyan mértékben, mint nálunk.”

Azzal kapcsolatban, hogy mennyi a “hungarikum” a jelenlegi magyar választási kampányban, vagy mennyire átlagos mindaz, ami zajlik, megoszlanak a vélemények – az általunk megkérdezett szakértők között is. De most akkor aggályos ez a kommunikációs stratégia, amit nap mint nap a nyakunkba zúdítanak, vagy nem?
“Nem csak azt tudom, hogy valószínűleg finom”
Rényi Ádám kommunikációs szakértő
“Mindenki igyekszik elhitetni, hogy ő a kisebbik rossz”
Ceglédi Zoltán politológus, a Republikon munkatársa
Az idei, magyarországi kampány sajátossága, hogy a pártok “söréttel lőnek” a választókra. Mivel viszonylag kevés csatornát tudnak használni, nagyon intenzíven kampányolnak. Főleg az ellenzék; a jelenlegi kormány egyfajta “altató” kampányt visz: “minden rendben, semmi dolgod, kedves választó, csak hagyd, hogy folytassuk a kormányzást”. Az ellenzék viszont mozgósít, azt bizonygatva, hogy a helyzet tragikus, változtatni kell. A negatív kampányt indokolja az is, hogy ma népszerűtlenek a politikusok, így könnyebb bebizonyítani azt, hogy az ellenfelem rossz, mint azt, hogy én jó vagyok. Ez látszik az üzenetekben is: adott párt saját plakátjain többet szerepel a démonizált ellenfele, mint saját vezetője! Mindez azonban apátiához, a politikától való elforduláshoz vezet: ha a pártok kölcsönösen bebizonyítják egymásról, hogy rosszak, bűnösök, gazemberek, akkor az egész politikára fognak legyinteni az emberek. Divat ma “a” politikát hibáztatni és ignorálni – így azonban egy szűk kisebbség, a fanatikus, rajongó aktivisták csoportja dönthet a közösség helyett. Ez pedig a legrosszabb, ami képviseleti demokráciával történhet.”
“Nem magyar sajátosság”
Szomszéd Orsolya, a Nézőpont Intézet vezető elemzője
politikai viták, amelyek tematizálnák a napirendet. Ennek oka az aszimmetrikus politikai helyzet, azaz a kormányoldal tartósan magasan vezet a közvélemény-kutatásokban, míg az ellenzék megosztott és erőtlen. Ami a stílust illeti, előfordul az éles politikai adok-kapok, de a politika konfliktusos jellegéből adódóan ez nem meglepő. Még akkor sem, ha a kampánynak alapvetően a választók informálásáról, tájékoztatásáról kellene szólnia, hogy az információk birtokában megalapozott döntést hozzunk a szavazófülkében. A pártok ezzel szemben elsősorban az érzelmeinkre akarnak hatni, ezért leegyszerűsített üzenetekkel operálnak. A botrányos ügyek persze mindig érdekesebbek a média számára, mint például egy agrárkérdésről folytatott szakpolitikai vita. Az emberek ingerküszöbe pedig az újabb és újabb botrányok hatására emelkedik, és kérdés, hogy vajon hol van az a pont, amikor mindez már az ellentétes hatást éri el.”